Pages

Thursday, January 20, 2011

Twitter Tu Menatang Ape?

Hello :D


 Tweet! Tweet! Tweet!
Sebelum nak cerita panjang tentang Twitter, korang tahu tak menatang ape tu Twitter? Facebook? Jangan main2 dengan Facebook.. Budak2 kecik zaman sekarang pon dah tahu benda ape Facebook tu & lebih dahsyat sebab diorang dah pandai guna Facebook!

Aku bukannya pengguna Facebook yang tegar.. Cuma pengguna biasa.. Setiap kali aku bukak komputer, Facebook adalah benda yang kedua aku bukak selepas email.. Kedua? Macam penting kan? Aku cuma tengok notifications & luangkan masa komen status atau gambar kawan2..

Benda ketiga yang aku bukak ialah Twitter ataupun geng IT Crowd panggil Chitter.. Lepas bukak Twitter ape jadi? 90% jari di keyboard hanya untuk meluangkan masa di Twitter.. Bukak tab Facebook sekali sekala je & buat benda sama iaitu komen, komen & komen.. Chat? Kalau aku rajin aku online chat.. Hu3.. Aku adalah pengguna Twitter yang amat tegar.. Ha3..

Inilah pencipta Twitter.. Handsome dari Mark Zuckerberg kan? Ha3..

Jack Dorsey
Evan Williams
Biz Stone

Seperti Facebook, Twitter juga ada tujuannya.. Tujuan Facebook adalah untuk senantiasa berhubung ataupun 'stay connected' kecuali kalau internet tak ada.. Tujuan Twitter adalah untuk memberitahu & berkongsi dengan followers apa yang kita sedang lakukan.. Merepek kan? Merepek lah yang buatkan ramai Malaysian dah lepak Twitter.. Nak tahu lebih lanjut? Jom tengok video dulu ye.. Video dalam English.. Faham2 la ye.. Hu3..



Amacam? Ada faham? Kalau tak faham boleh tanya aku samada komen kat bawah ni (jangan guna Anonymous), Facebook atau Twitter..

Aku ceritakan balik apa yang video tu bagitahu..
'Apa yang kita tengah buat?' Contoh; Tengah makan Coco Crunch..
Tak kan la nak bagitahu semua orang guna SMS, email, blog ataupun Facebook.. Benda kecik je.. Nanti mesti ada orang komen terutama kat Facebook; 'Buang tebiat ke?! Makan Coco Crunch pon nak bagitahu'
Aku pernah alaminya semasa aku baru kenal Twitter & aku tak hiraukan Facebook.. Ha3.. Semua tweet aku post ke Facebook.. Ada kawan aku cakap aku ni merepek..

Bukan korang tengah makan Coco Crunch je korang boleh bagitahu tweet.. Korang tengah mandi, tengah makan, tengok TV, tengah berak buang air besar, korang boleh tweet.. Tak pernah ada orang cakap buang tebiat.. Ha3

Kita juga boleh tweet kita berada kat mana.. Kat sekolah ke, tengah main bola ke, tengah tahlil ke (ni jangan buat), tengah drive ke, macam2.. Semuanya terserah pada diri masing2 nak merepek ape pon..

Twitter juga tempat nak luahkan perasaan selain blog.. Korang boleh lepaskan segalanya kat Twitter.. Nak kutok orang pon boleh.. Ha3.. Apa yang kita buat, fikir, ada juga perasaan nak bagitahu orang apa yang kita buat.. Mana tahu kan bende tu lawak je, ada info ke, boleh sebarkan.. Semuanya cepat..

Dengan Twitter juga, kita boleh tahu tentang seseorang tu dengan lebih mendalam, teliti kerana sebahagiannya diluahkan di Twitter.. Ramai pengguna Twitter lebih banyak bertweet daripada bergaul di dunia nyata.. Kat luar senyap je.. Kat dunia IT, hambik kau.. Berjela2.. Ha3..

Twitter juga boleh digunakan untuk berhubung.. Twitter ada Direct Message atau lebih senang panggil DM.. Perbualan secret dengan kawan korang je.. Orang lain tak nampak, tak tahu ape yang korang sembang.. Berhubung.. Handphone sekarang kebanyakannya dah ada WiFi.. Kat bandar, rumah2 ada WiFi.. Tweet je la kepada orang tu.. Jimat kredit.. Hu3.. Itu pon kalau dia tengah online Twitter..

Tapi kalau nak kongsi bisnes ke, jangan lah 90% hanya bercakap tentang bisnes.. Ada yang block Twitter kau nanti.. Ha3.. Mungkin 50% bertweet dengan kenalan yang kaki Twitter & 50% sebarkan bisnes.. Gunakan kelebihan Twitter :)

Twitter sangat menyeronokkan dari Facebook! Jika korang pandai guna..

Aku akan buat entri tentang Twitter secara sedikit demi sedikit.. Tak boleh terus terangkan, tunjukkan semua dalam satu entri.. Korang pening nanti.. Aku pon lagi pening.. Ha3..

Sekian dulu entri bertajuk 'Twitter Tu Menatang Ape?'

Thanks for reading :)

13 comments:

  1. hell yeah! spread the buzz!
    malaysian ramai tak bukak mata lagi ni hahah

    ReplyDelete
  2. memg ar twitter ag sernok dri fb sbb ko pndi gne..eh nuffnang kna cas k?

    ReplyDelete
  3. kdg2 bukak je tweetdeck, tp x tweet pun.lgi seronok tgk org tweet je.kalo ade yg menarik, baru tweet heheh

    ReplyDelete
  4. [nurieqah]
    alaa..ko nanti mesti pandai guna :)

    ReplyDelete
  5. [Fatehah A]
    tak best cmtu..join la..hu3

    ReplyDelete
  6. Sebab tu aku lebih suka twitter, tak annoying macam FB.. Geng2 FB tau kondem je... Btw, nice entry bro.. mohon share ye..

    ReplyDelete
  7. saya tengah komen kat entri blog ni.. #blogwalking (macam twitter la pulak) :P

    ReplyDelete
  8. [Dauspozi]
    Share lah..hu3

    [molmolla]
    dah follow..hehe

    [Suraya]
    Sebab entri ada kaitan dengan twitter la katekan..kah3

    ReplyDelete
  9. twitter ni adalah microblog. sesuai.. :D

    ReplyDelete